Ingrid och Toms resa med Godisgumman på kanaler ner till Medelhavet

2014-3 Hej!

Vi fortsätter att driva omkring på kanaler och floder.
Och fler än vi gör detsamma, en holländsk båt som vi träffade utanför Paris har vi träffat flera gånger och stundvis gjort sällskap. Sedan stannar man vid olika platser, men träffas igen i någon hamn. Efter Briare har vi inte sett till dem något mer, men vem vet, kanske träffar vi dem igen i någon hamn.
De senast dagarna har vi haft sällskap med ett par från Australien. De har via nätet köpt en segelbåt i England och är nu också på väg mot Medelhavet.
Så är kanallivet, man träffar nya människor hela tiden, skils och träffas ibland igen.

Ett annat sätt att färdas efter kanalerna är att cykla. Det pågår ett EU-projekt, "Den Gröna Vägen" som med en cykelväg ska sammanbinda Atlanten med Svarta Havet. Många sträckor efter kanalerna är asfalterade och utgör vissa delar av Den Gröna Vägen.

Pråmen som vi skrev om i förra reseberättelsen blev slutligen bärgad och vi kunde "segla" vidare. Vi la till efter kanalkanten i närheten av Grez-sur-Loing, dit vi cyklade på kvällen. Det var här som Carl och Karin Larsson, med fler svenska konstnärer hade sin hemvist i Frankrike. Carl Larsson har till och med fått ge namn åt en liten gatstump i "stan". Rue Carl Larsson peintre suèdois står det på gatuskylten.

Efter Canal de Loing, som var en mycket vacker kanal, kom vi in på Canal de Briare och la till i Montagris, en otroligt vacker stad som kallas för Gatinais Venedig med alla sina små broar och kanaler i stan.
Vi har passerat många vackra sten-städer och byar. I alla byar och städer finns det monument över stupade under första och andra världskriget. Dessvärre också många små byar och städer som håller på att förfalla. Det är faktiskt ett kulturarv som håller på att försvinna. Man kan göra jämförelsen med gamla stan i Stockholm, tänk om tak och väggar på husen där skulle förfalla...

Lika illa var det i Dinant i Belgien, känt för saxofonens uppfinnare, Alfred Sax, där bron över floden är prydd med stora "saxofoner" målade med olika motiv, men vid ena brofästet låg ett litet torg med vackra trevåningshus, och nästan alla var igenbommade och till salu.
Staden hade ett museum där man kunde få se hur Alfred Sax hade experimenterat med olika mässinginstrument.

På Canal de Briare var slussarna ganska höga, omkring fem meter. De betjänades under semestertider av skolungdomar som fått en snabbkurs i hur man öppnar och stänger en sluss. De var mycket trevliga, och skickade ner en lina med krok på, så att de kunde ta upp våra förtöjningsrep. De kunde ha lite svårt att förstå att man måste binda aktertampen bakom båten för att båten inte ska kunna åka framåt.
Det är betydligt svårare att slussa med en segelbåt än med de motorbåtar som förekommer i kanalerna. De har raka sidor så de ligger stumt mot slussväggen med hela sidan täckt med fendrar. De rektangulära hyrbåtarna är dessutom försedda med kraftiga gummi-avbärarlister.
Vi har en planka hängande utanför våra fendrar. Mycket praktiskt när man lägger till vid en kaj som inte är plan. Med den brädan har vi nu skrapat ren slussväggarna i de kanaler vi passerat. En del slussväggarna är otroligt smutsiga, (läs skitiga).

De flesta båtar vi möter i kanalerna är hyrbåtar, och tyvärr har uthyrningsfirmorna lagt beslag på flera bryggor där man enligt vårt sjökort skulle kunna lägga till. Fransmännen kan hyra en båt utan någon som helst kompetens, så länge de inte går ut på floderna.
Hyrbåtar finns i alla storlekar, vi träffade tio engelsmän som hyrt en större båt och semestrade på kanalerna.
Vid en sluss såg vi ett ungt par som satt och höll om varandra och såg lyckliga ut. De såg ut som små barn som för första gången körde radiobil på Grönan. Deras framfart med båten var också att jämföras med radiobil på ett nöjesfält, när de studsade mellan slussväggarna.

Pålästa som vi var inför vår resa om allt som krävs för att få gå in i kanalerna och till Medelhavet, har vi en hel dokumentportfölj full med papper. Man ska ha ett kanalintyg på att man kan alla regler som gäller kanalerna, likaså att man har avlagt VHF behörighet, samt att man har certifikat på VHF- radion, dessutom försäkringsbevis, registreringsbevis, köpehandling mm på båten.
Det enda papper vi visat upp är registreringsbeviset på båten, och det fick vi göra vid första slussen i Frankrike. Detta för att de skulle kunna skriva ut en "vinjett" , som vi fick betala dyrt för, den ska man ska ha fastklistrad på båten. Tiderna har kanske förändrats.....
På tal om behörighet blev vi varnade för fransmän i små bilar. I den kan det sitta en fransman som blivit av med sitt körkort pga rattonykterhet, men fått dispens på att framföra en minibil.....Tur att man håller sig på kanalerna.

Efter Briare gick vi över floden Loire i värdens längsta aquaduct , 662 meter. Vi kom så småningom till Menetreol-sous-Sancerre, en liten trevlig by med en kaj efter genomfartsgatan, vilket var mindre trevligt.
Vi låg kvar, och dagen därpå cyklade vi (stundtals drog vi cyklarna) den branta stigningen upp till Sancerre, en mycket vacker och välmående stad. Det är här som det berömda Sancerre vinet har sin hemvist. På en vingård fick vi provsmaka samt en lektion i de olika vinernas odlingsjord. Vi fick också se prover på de olika jordarterna, en repetition för oss gamla Munskänkar, men prover på jordarterna fick vi inte se på våra vinkurser.
Med en låda vin på Ingrids pakethållare och i cykelväskorna på Toms cykel ytterligare några flaskor, ställde vi oss på bromsen utför de branta backarna ner till båten.
På tal om provsmakning, när vi skulle handla mat vid ett tillfälle hade de provsmakning av ett rosevin i affären. Tänk er att ICA Maxi skulle stå och demonstrera ett vin, och dessutom ha provsmakning...

När vi skulle gå genom staden Montceau-les-Mines fick vi lov att ha broöppning. Vid en böj på kanalen tittade Tom efter bron och såg ett rött ljus. Det var bara att vänta, plötsligt slog det om till grönt och vi fortsatte framåt, men då blev det helt plötsligt rött igen...
När vi passerat böjen såg vi bron och kunde konstatera att på ena sidan om kanalen gick en väg parallellt med kanalen, och hade trafikljus precis vid kanalens vänstra sida, och på den högra sidan var brosignalen för sjöfarande.

Den 10 juli kl 13.20 lämnade vi kanallivet efter mer än 250 slussar sedan vi lämnat Holland den 2 maj. Nu hade vi kommit ut på la Saône, och flodlivet började. Det var en befrielse att komma ut på "öppet vatten" efter alla smala kanaler.
Här skildes vi också från motorbåten "Nina" som skulle hem till Tyskland. Också dem hade vi färdats med till och från genom ett antal slussar. Alltid lika vemodigt att skiljas, dessutom var detta deras sista tur efter fjorton år på kanalerna, då kapten ombord ansåg sig för gammal för att fortsätta kanallivet. Han är 77 år, men förra året träffade vi en man i en enorm motorbåt som var 82 år...

Väl ute på Saône gick det undan, från att gjort ca 10 km i timmen, kom vi nu upp i 15 km/ timmen på samma motorvarv. När vi sedan la till och låg stilla, visade loggen på dryga 1,5 knop (ca 3 km/timmen), det var alltså farten på vattnet.

Vi gick till Montmerl sur Saône för natten och la till vid en brygga. En familj med en daycruiser skulle lägga till på bryggan efter oss. De for omkring som en smörklick i en stekpanna i den kraftiga strömmen, och lyckades inte komma in till bryggan. Tom hoppade i land och lyckades få en tamp från båten, men en aktertamp...
Tom försökte förklara att de måste kasta iland en förtamp för att få fören mot strömmen, varpå mannen på båten hoppade iland med samma rep som Tom höll i. Där stod Tom och mannen på bryggan och höll i samma tamp, medan damen ombord, med två barn, gjorde sitt bästa för att komma in till bryggan, och lyckades till slut.

Vi kom fram till Lyon den 13 juli, alltså dagen före Frankrikes nationaldag. Vi hamnade i en supermodern nybyggd gästhamn i ett nybyggt område lite som Hammarby Sjöstad men med mera spektakulära byggnader, häftigt...Nationaldagen cyklade vi in 3km till centrala Lyon och 22.30 startades ett enormt fyrverkeri, fantastiskt!! Timmarna innan var det musik o uppträdande efter hela kajen. Rent kaotiskt med människor men ack så kul.
Efter tre dygn i Lyon fortsätter vi söderut. När det är dags för lunch slår vi av motorn och driver med strömmen i dryga fyra knops fart, vilket motsvarar 7,5 km/timmen. Båtens logg visar inte rätt fart i den starka strömmen,utan vi får titta på GPSen.

I nästa hamn, les Roches de Condrieu, träffade vi för första gången en svensk båt. Det var Kalle från Vallvik i en segelbåt o som också var på väg mot Medelhavet. Kul att snacka med honom, som gjort denna resa tidigare.

Nu är vi ute floden Rhône som är på många ställen uppdämd för att ge vattenkraft o vi får slussa i höga slussar mellan 9 till 23 meter.
I Valence stannade vi i två nätter också en medeltida vacker stad. Sedan kom vi till Viviers, där vi återigen fick en medeltida känsla och oj så vackert.
Idag hade vi planerat att lägga till i Saint-Ètienne, men gästbryggan var borta o vi vet ej vad som hänt så det var bara att gå vidare till en gästhamn i Ardoise.
Vårt nästa mål är Avignon om vi nu kan lägga till där, för vi har hört att bryggorna har spolats bort.
Efter Avignon har vi ca 8,5 mil kvar till Medelhavet.

Vi slutar denna berättelse med de ord som en av alla de unga slussvakterna sa, då han var mycket imponerad av vår resa "L'aventure fait la jeunesse" "äventyret håller en ung" .....

Kramar till er alla från
Ingrid och Tom
2014-2 Hej på er alla!

Här kommer fortsättningen på vår kanalberättelse.

Den 16 maj lämnade vi Pont-a-Bar efter att ha bunkrat diesel. Det var första morgonen som vi lämnat en hamn i solsken. Vi hade ett underbart väder och gick genom ett pastoralt landskap på Canal des Ardennes till staden le Chesne, där vi la till vid en kaj mitt i stan vid torget med "boulangerie".

Efter le Chesne hade vi en en tunnel på 2,3 km och 27 slussar i en följd som en trappa utför Ardennerna. Nivåskillnaden ca 100 m ner. Man var tvungen att klara av alla i ett svep, då det inte går att lägga till mellan de automatiserade slussarna.

Har man väl tryckt på fjärrkontrollen till den första, så öppnades nästa när man närmade sig den, osv.

Vi hade tur som var ensamma i slusstrappan, vi skulle inte velat ligga här och köa med andra båtar under högsäsong. Vi forcerade slussarna på fem timmar, normalt skulle det ta sju.

Vid sista slussen fanns det en slussvakt som vi fick lämna fjärrkontrollen till. Det visade sig att varje fjärrkontroll hade en inbyggd sändare, så slussvakten skrattade och sa att hon via sin dator visste exakt var vi befann oss, ända sedan vi kom till Frankrike. Hon var mycket talträngd o nyfiken på oss, så vi hade en trevlig pratstund..

I fortsättningen skulle vi vrida på en stång som hängde ovanför kanalen för att slussen skulle öppna sig.

Vid vår ankomst till staden Rethel blev vi varmt mottagna av ett franskt par som bodde på en pråm, som de skulle sälja. De hade t o m en liten bil i fören på pråmen.

De gav oss lite tips på affärer mm. På kvällen tog vi ett glas vin tillsammans och Ingrid fick tillfälle att praktisera sin franska medan Tom studerade maskinrummet och tittade på det tekniska i båten, tillsammans med kaptenen (de hade sitt eget språk).

Efter Rethel övergick nu kanalen till att likna en djungelflod. Stora träd lutade sig över kanalen, och skogen på sidorna var ogenomträngbar. Man fick se upp för stora grenar som kom flytande. Helt ensamma trodde vi oss vara i denna idyll, tillsammans med alla fågelsånger, till och med göken hörde vi, tills det dök upp en pråm i en kurva. Det var bara att styra in i vegetationen och låta pråmen passera. När vi kom ut ur djungeln såg Godisgumman ut som om hon var midsommarlövad.

Den dagen gjorde vi 30 slussar, ett rekord som vi inte ska försöka slå.

(Om någon av er inte vet vad namnet "Godisgumman" kommer från, så var förste ägaren till båten tandläkare. Sen får man gissa sig till om han var för eller emot godis)

Via Canalde de l'Alsne a la Marne kom vi till Reims som har en av Europas störst katedraler. Nu fick vi byta ut fågelsången mot ett enormt trafiksorl.

En bro med genomfartstrafik inte långt ifrån oss, samt stark trafik på båda sidor om floden. Hamnkaptenen var mycket trevlig o glad över att få sin elfte besökare för säsongen. Normalt brukare det ha varit 100 båtar vid den här tidpunkten. Här kunde vi t o m tvätta o torktumla. Ingrid frågade en kvinna efter "boulangeriet" och på ett mycket franskt manér förklarade hon att det fanns två stycken, kvalitetsskillnader och vägen. Det fullkomligt strålade om henne när hon förklarade skillnaden på brödet. Ja, baguetten är fortfarande livsnerven i det franska hjärtat. Ingrid hade ett oförglömligt möte med den franska kulturen som tog nästan 10 min.

Så fick vi för första gången tag på ett simkort till vår iPad, och kunde nu få kontakt med yttervärlden.

Vi lämnade Reims för att finna att första slussen inte fungerade. Ingrid klättrade upp på kajen o sprang för att få tag i slussvakten, som öppnade slussen manuellt o Ingrid hann inte tillbaka utan Tom fick slussa ensam. Sedan följde slusstjejen på moped med oss till övriga två slussar, så allt gick väl. Vi har bara träffat på trevliga slussvakter som är mycket nyfikna på oss o tycker det är kul att vi kan prata franska. Alla tror att vi är engelsmän o vi får förklara att vi kommer från de nordiska länderna (som de inte känner till).

Där Canal de l'Aisne a la Marne möter floden Marne i Condé-sur-Marne, stannade vi för natten. Enda aktiviteten som pågick i byn var vid en ambulerande pizzabuss.

Dagen därpå, 25 maj, la vi till i Mareuil-sur-Ay, en mycket trevlig liten stenstad mitt i champagne distriktet. Nu plockade vi ihop cyklarna och hojade runt i omgivningen, med de enorma vinodlingarna på bergsluttningarna. En mycket trevlig liten hamn med en ung hamnkapten som satt o pluggade med sina klasskompisar.

Här fick vi Sverigebesök av Karin och Mikael, som följde med oss under några dagar på Marne. Vi besökte bl a Èpernay, som är champagnens huvudstad med alla fina champagnehus representerade. Churchill har t o m en egen gata där. Karin o Mikael hade också tagit med sig fint väder, så vi hade sol och blå himmel under de dagar de var med oss. Tyvärr så tog de med sig det fina vädret när de for och regnet kom tillbaka.

Efter att tagit farväl av Karin och Mikael gick vi vidare och fick lägga till vid en hästhage framför slussen i Courtaron, som var stängd för natten. Här blev det för första gången utomhusdusch på badbryggan.

I Meaux stannade vi i två dagar. Vi skulle ha cyklat till Canal de L'Ourcq som bitvis går nästan parallellt med Marne, och ska vara mycket vacker, men det ösregnade så det blev att stanna ombord och läsa. Här träffade vi en svensk som bodde på en husbåt tillsammans med sin italienska dam. Både han och vi njöt av att få prata svenska. Vi fick en del tips.

Vi gick vidare till Nogent-sur-Marne, trevlig hamn och här kunde vi tanka. Det är något man måste hålla reda på, då det är långt mellan bunkringsplatserna. Hamnkaptenen beställer plats i Paris åt oss.

Vi går vidare mot Paris, solen strålar o Seine ligger framför oss men förvånansvärt få pråmar. Men det är ju Pingsthelg i Frankrike också. Vi känner pirret i magen när vi ser Notre Dame, denna fantastiska byggnation. Vi måste nypa oss i armen. Är Godisgumman med besättning verkligen i Paris?? Det känns stort. Så stort att en tår kommer i Ingrids öga.

Från början hade vi inte tänkt att gå in i Paris utan hålla oss till den lantliga idyllen. Vid sydöstra delen av Paris möter Marne Seine, det är här man kan välja på att följa Seine söderut eller gå in till Paris. Vi valde alltså det senare.

Canal de L'Ourcq rinner här ut i Seine under en tunnel som går under Bastillen och halva Paris. Vi slussade in i kanalen som här i sin ände heter Paris-Arsenal, och är en stor bassäng med båtplatser. Därefter kommer tunneln som går under Bastilien.

Det är ju bekant att Paris ser ut som en schweizerost under marken med sitt enorma tunnelbanesystem och kloaktunnlar, men att det går att åka båt under Bastilien kunde vi inte ana.

Hamnkontoret är mycket fint o vi blir hänvisade till vår plats. Hela hamnområdet är mycket fint med alla faciliteter och bevakning. Vi skyndar oss ut och promenerar till Rive Gauche och Notre Dame o sedan in i Quartier Latin (Ingrids gamla kvarter på 60-talet). Vi bara njuter, tar en drink på en mysig pianobar, äter god middag på typisk fransk restaurang med många fransmän. Värmen har slagit till och vi har 37 grader i skuggan.

På natten kommer en enorm urladdning med åska, blixtar och hagel (otroligt). Men dagen blir fin och vi beger oss till Sacre Coeur och Pigalle, men kan ni förstå att några tusen andra hade tänkt samma sak...Men vad gör väl det,vi bara njuter av atmosfären.

Söndagen är det marknad på Bastilien en enorm marknad med allt, 4-radigt minst en kilometer långt. Vi njuter handlar ostron, vin, ostar, frukt o grönt mm. Tur att vi har kylskåp ombord. Sista kvällen njuter vi av ostron o kallt vitt vin samt fina ostar ombord på Godisgumman (trötta efter alla promenader o intryck samt tryckande hetta men lyckliga). Måndag morgon är det dags för avfärd o vi slussar ut på Seine och tar ett ärevarv runt Ile de la Cité och Notre Dame tillsammans med alla sightseeing båtar. Känslan går inte att beskriva den måste upplevas. Au revoir Paris!

Sedan går vi ner för Seine motströms tillsammans med många stora pråmar. I slussarna, som nu är enorma, trängs vi med tre pråmar i hundra-meters klassen, och inte stänger de av motorn o propellerna snurrar för fullt o här gäller det att hålla i tamparna i för o akter om vi inte vill jazza med (någon hänsyn visas inte). Allt går bra o till slut kommer vi till Dravel med med sin tilläggningsplats Port aux Cerises en förort till Paris, kändes tryggt. Härlig kvällspromenad i ett naturskönt område. På morgonen när vi tittade ut såg det ut som om vattnet kokade, så kraftigt regnade det mellan åskan och blixtarna. Vi blev kvar ytterligare ett dygn.

Det har blivit mycket snack om det dåliga väder som förföljt oss, men det går ingen nöd på oss. Vi har acklimatiserat oss till det franska livet och tar dagen som den kommer. Ingrid promenerar eller cyklar till brödbutiken varje morgon. Här finns det ingen "bakdag" och "bäst före datum" på brödet, här är det endast färskt bröd som gäller. Vi har däremot inte acklimatiserat oss helt, för vi har inte börjat att röka, något som tycks vara ofarligt i Frankrike.

Med vinet är det en helt annan sak.....

Något annat som förvånat oss är det stora fiskeintresset hos fransmännen. De sitter efter floderna med alla sina avancerade fiskeutrustningar. När Ingrid frågade en man som satt och metade vid en brygga om fångsten fick hon till svar att fisken kan man inte äta, vattnet är helt förgiftat...

Just nu ligger vi i St-Mammès, där Seine möter Canal du Loing. En pråm håller på att sjunka vid nästa sluss och måste bärgas... Blir kanske klart till på söndag.Beror detta på att det är fredagen den trettonde i dag?

Vi har cyklat mycket här omkring bl a till Moret sur Loing, en medeltida stenstad som är helt betagande. Ikväll skall vi gå på en konsert med italiensk barockmusik i kyrkan i Saint-Mammès .

Vi kommer att fortsätta söderut på Canal du Loing som går över i Canal de Briare och sedan Canal Lateral a la Loire o till Canal du Centre. Slutligen kommer vi sedan ut på Saône-Rhône och i dess ände Medelhavet.

Kära hälsningar till er alla. Hör gärna av er det är så kul att höra litet hemifrån. Vi fortsätter vårt bekymmerslösa vagabondliv utan vetskap om vad Putin har för sig eller Reinfeldt o övriga partier.

Ingrid o Tom

2014-1 Ämne: Hälsningar från Godisgumman

Måndagen den 28 april flög vi till Amsterdam, och tog in på hotellet som vi hittat på
"nätet". Ett mysigt hotell utan hiss bara en spiraltrappa. Att ta sig upp de 47 trappstegen till sjätte våningen med vårt 84 kg bagage (90 efter att köpt bottenfärg i Amsterdam) var en pärs. Med enkel matematik kan man lätt räkna ut vad handbagaget vägde...
Hotellet låg mitt i Amsterdam, fem minuters promenad till Anne Franks hus, som vi passerade fler gånger. Vi hade tänkt att besöka huset, men det var ständigt en kö på flera timmar för att komma in. Det är tydligen ett måste för alla i Amsterdam m.fl. att besöka huset.
Onsdagen den 30 april tog vi tåget till Vierlingsbeek där Godisgumman låg och väntade. Vi hade fått hjälp att ringa till hotellägaren Jan, som endast kan ett fåtal engelska ord, men väl på stationen i Vierlingsbeek ringde vi till Jan som kom och hämtade oss i sin tjugo år gamla Mercedez (hans stolthet). Det blev ett kärt återseende, och vi bodde på hans hotell i två nätter, i samma rum som i höstas med full pension. Vi målade botten och polerade Godisgumman.
Fredagen den andra maj sjösatte vi, och gick till Leukermeer med spa-bad och tvättmaskin för att komma i ordning på båten. Det var där vi packade och avslutade förra årets kanalfärder.
Så var vi åter ute på kanalerna tillsammans med alla pråmar. Vi gick floden Maas och Julianakanalen och sista sträckan Albertkanalen innan vi kom till Maastricht, som var en mycket vacker stad. Vi njöt av cykeltur i den gamla delen av staden. Båthamnen låg mitt i stan. Tom hade varit förutseende och köpt en elvärmepanna för våra vattenburna element, som vi använder i hamn med el - underbart i denna kyla. Vem kunde ana att våren är kallare här än hemma!!
Sen bytte floden Maas namn till Meuse när vi kom in i Belgien. Belgien forcerade vi med ödelagda fabriker o mycket smutsigt o fattigt (vi trodde vi var i öststaterna).
Vid Givet är vi äntligen i Frankrike och det är första gången som vi får visa papper på båten samt lösa en "vignette", som är en avgift för att vara på de franska kanalerna (111 euro för en månad). Sedan fick vi en fjärrkontroll för att kunna manövrera de automatiska slussarna. Dä ni,här gäller det att i buskagen innan slussen upptäcka en mottagare på en stolpe samt rikta fjärrkontrollen o trycka o förhoppningsvis få ett gult blinkande sken. Efter vissa ljussignaler går slussdörrarna upp och vi går in. Tom klättrar upp på de slemmiga trappstegen och tar emot rep som Ingrid försöker kasta upp. Här testas våra gränser verkligen!!! Dessa slussar har en maxhöjd på 3,5 m jämfört med andra som har varit upp till 20 meter, men där slipper vi klättra för där krokar vi i pållare på väggen. Väl inne förankrad i den automatisk slussen, drar man i ett handtag o slussdörrarna stängs o vattnet forsar in o Godisgumman jazzar omkring. Ca två - tre båtar ryms i dessa små slussar. Vi gjorde femton slussar första dagen och det var skönt att slippa alla pråmar. Just nu ligger vi stilla i hamnen Pont-a-Bar p g a slussstrejk, som förhoppningsvis är över imorgon. Konstigt med automatiska slussar så borde det ju fungera, men det gör det tydligen inte. Ibland händer det att slussen hakar upp sig och då måste man kalla på slusspersonal (man drar i en röd stång) så skall de komma, men nu strejkar de. Vive la France!!! Igår var Ingrid in till bycaféet, där gubbarna drack Pernod o rökte, för att beställa färsk baguett och croissant till morgonfikat. Idag cyklade vi in 3 km för att handla och mannen i charken undrade vilka vi var. Efter att ha berättat varifrån vi kom mm, så erbjöd han sig att köra våra varor till båten. Kl 14.15 kom han med våra två kartonger o vi var överlyckliga att slippa cykla med allt. Det gäller att handla när man väl hittat en affär. Inget ont som inte har nåt gott med sig, brukar man ju säga, för här fick vi för första gången tillgång till fungerande Wi-FI, men då gäller det att sitta på rätt stol utanför hamnkontoret. Vi har förgäves försökt få tag på SIM-kort till paddan men vi måste till en större fransk stad.
Imorgon hoppas vi kunna fortsätta genom Canal des Ardennes. På floden Meuse har det varit fantastiska scenerier, branta skogsbevuxna sluttningar ner mot floden som vissa sträckor varit mycket smal, litet trolskt.
Må så gott! Kramar från Ingrid o Tom

2013

Den 30 augusti 2013 00:40 skrev Tom. Berg <tom.berg.se@gmail.com>:

Hej alla Rasmusvänner!

Då vi är lite för långt bort för att delta i höstträffen, skickar vi i stället en hälsning från oss på Godisgumman.

Vi har precis passerat Hannover och går i morgon till Minden. Här kommer några rader om hur vi tog oss hit.

Efter att ha passerat Södra Norrlandskusten o mygginvasionen (vi satt myggnät överallt, har aldrig varit med om något liknande) så kändes det skönt att komma till Öregrund.

Vi fortsatte genom Väddö kanal, den är så vacker att vi funderade på att köra den fram o tillbaka i sommar i stället. Men det är nog ingenting mot vad som väntar. På Lidö i Norrtäljes skärgård hade vi stämt träff med Åke och Gunborg på Constazia. Åke har gjort den här resan tidigare, och vi fick många goda råd o tips samt låna sjökort och litteratur av honom. Mycket värdefullt.

Sedan gick vi till Sthlm för att på Sv Kryssarklubben skaffa nödvändiga certifikat på båten, vilket är ett måste när man besöker andra länder.

Därefter drog vi söderut. Vi har legat på svaj i flera nätter bara för att komma vidare och har ibland inte varit iland på flera dagar.

Vi gick in i Västervik och låg i hamnen i två dygn. Jättemysigt o vi cyklade runt i en mycket cykelvänlig stad o lyssnade på jazz o blues på gatan. Nyköping var också en mycket trevlig sommarstad. Sedan Oskarshamn ingen speciellt upphetsande stad. Men däremot Borgholm där vi tillbringade två dygn. Vi hade fantastiskt väder och underbara seglatser. Från Borgholm seglade vi till Kalmar. Ju längre söderut ju fler båtar i hamnarna så det gäller att komma tidigt på dagen för att få en bra plats. Efter två dygn i Kalmar gick vi vidare till Kristianopel, en liten hamn avsedd för 50 båtar men mot kvällen var vi över hundra båtar. Alla dessa städer är ju fulla av historia o lämningar från Danska perioden. Men Kristanopel gav också en försmak av Provence med lavandel o rosor i alla färger överallt och mycket varmt. Vi hade mycket västvindar upp till kuling o båten seglar mycket fint när det blåser i. Så många tyskar o holländare som seglar i dessa vatten.

Från Karlskrona gick vi vidare utmed Blekinges skärgård till Tärnön, från vars fyr vi hade en fantastik vy över Hanöbukten. Därefter gick vi till Åhus, en liten fin stad som lever på tillverkning av "Absolut Vodka", som för övrigt är uppköpt av franska Pernod.

Dålig vind, så det blev motorgång med Benar (autopiloten) som styrman till Simrishamn. Trevlig hamnkapten som tipsade om hamnar på Bornholm.

Efter Simrishamn satte vi kurs mot Bornholm. Vi hade fin vind ett tag, men fick mer och mer "stick i stäv", så det var bara att starta motorn om vi ville komma fram till Bornholm i dagsljus.

SMHI kan slänga sig i väggen med sina vindprognoser, det är bättre de ringer och frågar oss vart hän vi ska, för därifrån kommer alltid vinden.

Vi gick först till Sandvig på östra sidan av Bornholm, men det var ont om platser. Vi beslöt att gå vidare till nästa hamn som var Allinge

När vi väl lagt till tog vi en promenad och tänkte försöka få tag på Marianes och Mortens telefonnummer. Morten jobbade som fiskelärare i Angola och han med familj bodde på samma camp som vi, så vi umgicks dagligen under tre år, men det var 20 år sedan.

Ingrid sa att vi går ut på piren och fotograferar hamnen. Här ligger man packade utanpå varandra så man kan gå från ena sidan av hamnen till den andra sidan via båtarna...

När vi plåtat färdigt och var på väg tillbaka till vår båt passerade vi en motorbåt med flybridge, och gissa vilka som satt däruppe på flybridgen, jo Mariane och Morten.....Världen är full av överraskningar!!!!

Det blev ett kärt återseende med gemensam middag. Marianne jobbar sporadiskt på apoteket i Allinge, så nu bor de på båten, annars har hon bara 25 km till Rønne, där de bor. Morten, som är född och uppvuxen på Bornholm, tog oss med på fantastisk sightseeing under 1,5 dagar i sin bil. Kändes ovant att åka bil. Bornholm är verkligen en pärla, väl värd fem dygns vistelse och ett återbesök.

Efter att ha stuvat cyklarna under salongsbordet och köpt sjökort över Rügen, hade vi siktet inställt på Rügen men väderprognosen hade varit lite osäker, så vi tog en sista väderkoll på IPaden. Fortfarande kunde det bli byar på 18 m/s i vår närhet samt kraftiga regnbyar. Med tanke på att det tar ca tio timmar att komma över så beslöt vi att gå till Ystad i stället, där det var betydligt bättre väderutsikt.

Från Ystad gick vi till Abbekås i hård motvind. Sjöarna slog över båten så däckslänsarna hann inte med att hålla undan vattnet på däcket. Det blev en blöt tur. Abbekås var en liten pärla, f d fiskehamn med liten trevlig gästhamn och underbart värdshus. Vi stannade i två dagar med fina cykelturer på Skånska landsbygden. Vi gick sedan vidare till Smygehuk, som är Sveriges sydligaste udde. Ingen höjdare precis, mycket dålig hamn.

Efter att ha bunkrat i Gislövs Läge, satte vi kurs på Rødvig på Sydsjaelland i Danmark. En plats vi blivit rekommenderade av en seglare i Ystad. Det var också en pärla som vi aldrig hade hittat själva. Vi hade plattläns och snittade på fem knop med segel, så det tog sex timmar att komma över, men vi slapp höra motorn.

I Rødvig blev vi kvar i tre dagar, träffade ett danskt par på krogen, som vi umgicks lite med. Man träffar mycket trevligt folk efter vägen, och vissa stöter man ihop med i hamn efter hamn. Vi cyklade längs kusten bl a till Stevns Klint, enorma kalkstensklippor som stupar rakt ner i havet. Vem kunde ana att "platta" Danmark har en sådan kust, men så står den som kandidat till UNESCOs världsarvslista. Vi blev mycket förtjusta i Rødvig, som är den enda levande fiskehamnen vi sett efter Östersjökusten och så dessa trevliga, gemytliga danskar.

Från Rødvig till Stege på ön Møn, hade vi en härlig seglats. Även i Stege blev vi kvar i två dagar. När vi hittar trevliga platser plockar vi ihop våra cyklar och passar på att se oss om.

I Stege hade vi ingen WiFi-anslutning, den var ur funktion, men en tekniker skulle fixa det under dagen. Det blev varken den dagen eller dagen därpå, kanske i morgon, sa hamnfogden, och ryckte på axlarna. Jag undrade om jag var i Afrika eller...

Sedan blev det en snitslad bana runt ön Falster. Det gäller att hålla tungan rätt i mun och se upp med alla "pinnar och kvastar" och även broar för danskarna sätter inte ut höjden på broarna så i ett fall var vi tveksamma om vi skulle klara masten!!!

Färden gick vidare mot Gedser, sydligaste udden i Danmark och Skandinavien.

Vi lämnade Gedser med fören pekande mot Tyskland.

Först blev det motorsegling, i den dåliga vinden, för att vinna tid, men vinden tilltog så vi slog av motorn och kunde njuta av en fin seglats till Grossenbrode i Tyskland.

I de svenska och danska hamnarna ingick internet, men inte i Tyskland. Först i Lübeck fick vi tag på ett sim- kort till vår IPad.

När vi skulle lämna Grossenbrode gick vi till hamnkontoret och kollade vinduppgifterna, då vi inte hade någon datauppkoppling. Det skulle blåsa mellan 4- 6 och i byarna upp till 8, idealiskt. Men vi kunde inte förstå varför alla seglare hade revat. Vi hade en fin seglats till att börja med, men vinden tilltog och fören var nästan under vattnet i vågorna när sjön slog över båten. Åter igen hann inte däckslänsarna med att hålla undan vattnet på däck, och vattnet forsade in i sittbrunnen under tofterna. Ingen trevlig upplevelse, funderar på att ta bort självlänsarna i sittbrunnen, eller förse dem med kranar.

Vi svor ve och förbannelse över den Tyska väderleksrapporten, till det gick upp för oss att tyskarna mäter vindstyrkan i Beaurfort och inte i sek/meter, och 8 Bft motsvarar 17-21 sek/meter...

Vem kunde ana att detta decimaland mäter i Beaurfort, när de inte ens använder knop utan km/timmen, men nu vet vi det!

Vi tog oss in i Grömitz, där vi blev inblåsta i tre dagar innan vi vågade oss ut igen. Så det blev cykelturer i stället för seglats. Slutligen fick vi en fin kryss över Lübeckerbukten till Travemünde där vi övernattade.

Dagen därpå gick vi mot Lübeck. Strax före Lübeck hittade vi ett trevlig litet varv som hade en mastkran. Enda problemet med det stället var att Lübecks reningsverk för avloppsvatten rann ut mitt emot varvet, så det luktade inte så gott.

Det kändes nästan lite vemodigt att masta av. Vi hade ju seglat på de öppna vattnen från hamn till hamn, och funderade på vad vi givit oss in på. Men det var ju kanalerna som gällde.

Med masten i ställningen på båten gick vi vidare till Lübeck, och marinan mitt i gamla stan. Vi kom tidigt på dagen och blev hänvisad platsen längst in mellan två bryggor. När vi skulle åka därifrån var bryggor fullbelagda med båtar och det var verkligen trångt mellan båtarna när vi skulle backa ut. Jag kan inte nog prisa bogpropellern, det gick som smort att backa ut med hjälp av den.

Så blev det dags för de första sex slussarna, och även det gick också som smort, mycket med hjälp av bogpropellern igen.

Därefter blev det dags att lyftas 38 m upp på Elbe-Seiten kanalen med hjälp av ett lyftverk, en otrolig upplevelse. Vi fick klämma in oss bakom en enorm båt, som nästan tog upp hela lyftverket. Elbe-Seiten kanalen är grävd och mycket tråkig, rena transportsträckan. Men efter vägen finns en "lagun" till Uelzens Yachtclub, som är en liten oas.

Efter en sluss på 22 meter upp, kom vi så småningom in på Mittelandskanalen. Därefter en sluss på 15 m ner, och sedan var vi nästan i Hannover.

Vi kommer nog att fortsätta vår resa en månad till, sedan ska vi försöka hitta en plats för Godisgumman över vintern, för att nästa år fortsätta mot Medelhavet.